Kişinin yaneşeliığı toplum içre kıymeti olan , kabiliyet, tutum ve özge davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tüyöneten.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara için insanların davranışlarında belli vürutmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki yaşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek bileğaksiyonme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanımı dokumalabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin amaçlarına şık ) bileğaksiyonme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık için;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde bileğaksiyontirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğaksiyonme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç ana öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamam kültürler bâtınin benzeridır. Lakinçların içeriği ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre için bileğaksiyonebilir, ancak sürecin doğbeyı bileğaksiyonmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birbunca filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna dayalı farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçün tanımı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış bileğaksiyonikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içre eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğaksiyonikliği” ve “müddetç” kabil kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Yetişek, benibeşer bâtınin ömür boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik yani beklentilere ve hedeflere şık olabileceği kabil istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin aksiyonletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, terbiye merkezleri kabil mekânlarda verilen terbiye formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye yetişmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belli bir tasavvur ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise resen vüruten plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki birey bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir tip olarak ele hileındığında ise terbiye sisteminin üç ana ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Kök; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kabil fiziki unsurlardır. Süreç; okul içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, izin, sınav özetları kabil matlup davranış bileğaksiyoniklikleridir.